Op dit moment is het voor gehuwde stellen in alle gevallen verplicht door tussenkomst van een rechter te scheiden. In deze situatie is altijd een advocaat betrokken. Deze advocaat dient immers het verzoekschrift tot scheiding in. Het is gebruikelijk dat als cliënten op gemeenschappelijk verzoek scheiden, zij voorafgaande aan het indienen van het verzoekschrift afspraken maken over de gevolgen van de scheiding. Hierbij kan gedacht worden aan afspraken over de verdeling van bezittingen en schulden, partneralimentatie, pensioenrechten, belastingaangifte in het jaar van scheiden, et cetera. Meestal laat de scheidingsconsument zich hierbij begeleiden door een deskundige van het scheidingsproces (advocaat, notaris, mediator, financiële scheidingsbegeleider).

Op 5 september 2014 heeft de ministerraad ingestemd met een wetsvoorstel van Staatssecretaris Teeven van Veiligheid en Justitie. Het wetsvoorstel betreft de vereenvoudiging van de scheidingsprocedure voor gehuwden zonder minderjarige kinderen die het onderling eens zijn over hun scheiding. Deze stellen zouden in de toekomst via de ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen scheiden. Partijen zijn hierbij niet verplicht afspraken over de gevolgen van de echtscheiding vast te leggen in een schriftelijke overeenkomst. “De procedure wordt door deze wijziging eenvoudiger, overzichtelijker en goedkoper”.

Door deze wetswijziging wordt de suggestie gewekt dat een scheiding eenvoudig afgewikkeld kan worden. Samen naar het gemeentehuis en daarna kan iedereen weer verder met zijn leven. Niets is minder waar. De juridische scheiding is weliswaar gerealiseerd, maar het gedeelte van de scheiding waar het echt om gaat (invulling van de gevolgen van de scheiding) is onderbelicht gebleven. Het is zeer waarschijnlijk dat ex-echtgenoten na de scheiding weer om tafel moeten om alsnog goede afspraken te maken over deelonderwerpen die zijn blijven liggen. Hierbij kan gedacht worden aan afspraken over de belastingaangifte in het jaar van scheiding, pensioenenrechten die niet verevend zijn, de vastlegging van duidelijke afspraken die samenhangen met de gezamenlijke woning, het verdelen van verzekeringen, et cetera. Door het niet regelen van deze zaken kan de scheidingsconsument op verschillende manieren schade leiden. Scheidende stellen hebben hierdoor voor de procedurele afwikkeling van hun scheiding nagenoeg altijd advies nodig van een deskundige scheidingsbegeleider.

Nadat de scheidingsconsument zorgvuldig is geadviseerd door de scheidingsprofessional en alle afspraken in een convenant zijn vastgelegd, kan deze samen met zijn toekomstige ex-echtgeno(o)t(e) naar het gemeentehuis om de scheiding door de ambtenaar uit te laten spreken. De nieuwe procedure via de ambtenaar van de burgerlijke stand heeft als voordeel dat de kosten die samenhangen met de juridische scheidingsprocedure (advocaatkosten, griffierechten) worden bespaard. Dit kan al snel oplopen tot circa € 750,-. Daarnaast worden scheidingsbegeleiders die geen advocaat zijn minder afhankelijk van de advocatuur. Hierdoor kunnen andere beroepsgroepen zich autonomer ontwikkelen. Wij staan daarom positief tegenover deze ontwikkeling, mits partijen zich laten adviseren door een deskundige. Daar liggen kansen voor financiële professionals.

Bij deze nieuwsbrief vindt u als bijlage een flowchart van het scheidingsproces en een checklist benodigdheden voor het scheidingsproces. De flowchart kunt u aan cliënten verstrekken, zodat zij een globaal overzicht krijgen over de te nemen stappen in een scheidingsproces. De checklist biedt u houvast welke gegevens u nodig heeft van uw cliënten.

– Flowchart van het scheidingsproces
– Checklist benodigdheden voor het scheidingsproces

Op 25 september is de 3e Leergang Financieel Echtscheidingsadviseur Particulier gestart in Hoevelaken. Door het werken met een kleine groep deelnemers en de kwaliteit van de docenten is ook deze leergang door de deelnemers uitzonderlijk hoog gewaardeerd! Daarom start er eind oktober een vierde Leergang. Voor deze leergang zijn er nog een paar plekken beschikbaar. Wilt u meer informatie, mailt u dan naar avanekeren@dfobv.nl.nl