Goederen worden in rap tempo over de hele wereld verhandeld en vervoerd. Bedrijven en particulieren nemen de risico’s die hieraan verbonden zijn vaak voor lief, “omdat het meestal goed gaat”.
Op 5 december 2016 werd weer eens duidelijk dat het niet altijd goed gaat. Een storing in het sorteersysteem bij een grote postbezorger veroorzaakte vertraging. Bestelde cadeaus kwamen pas dagen later aan. Jammer van het heerlijke avondje.
Bedrijven lopen forse risico’s tijdens transport. Zicht en grip op de goederen ontbreekt tijdens transport. In deze nieuwsbrief bekijken we een voorbeeld uit recente jurisprudentie, waar het belang van kennis van regelgeving en duidelijke afspraken wordt getoond.
Tuincentrum De Amstel in Amstelveen koopt een partij kunstkerstbomen in op basis van exworks, van leverancier Bos in België. Dat de bomen op tijd in het magazijn liggen is van groot belang voor het tuincentrum, want de twee weken na 5 december loopt het jaarlijks storm voor de bomen.
Bos schakelt een bekende wegvervoerder in om de zending kunstbomen naar het tuincentrum in Amstelveen te vervoeren. Helaas gaat het al een tijdje niet zo goed met Bos. Hij heeft een forse schuld uit eerdere ritten openstaan bij de vervoerder die hij inschakelt. De vervoerder neemt de lading bomen mee en zet ze in zijn eigen magazijn. Hij beroept zich op het retentierecht dat de CMR hem biedt. Eerst de achterstallige vorderingen betalen en dan de bomen, zo stelt de vervoerder.
Het tuincentrum ontvangt geen kerstbomen. In de twee drukste weken van het jaar moet het tuincentrum ‘nee’ verkopen aan de klanten.
Beide bedrijven kunnen uw klant zijn. Bespreekt u deze risico’s tijdens uw adviesgesprek?