U heeft zich eerder aangemeld voor de nieuwsbrief over ontwikkelingen op het gebied van echtscheiding zover die voor financieel dienstverleners van belang zijn. Deze gratis nieuwsbrief wordt u aangeboden door Bureau DFO en SD-Opleidingen.

Invloed wet hervorming kindregelingen op alimentatieberekening en inkomen na scheiden
Op 24 juni 2014 heeft de Eerste Kamer de Wet hervorming kindregelingen aangenomen. Deze wetswijziging heeft grote gevolgen voor bestaande alimentatieverplichtingen. De belangrijkste wijzigingen zijn de afschaffing per 1 januari 2015 van de alleenstaande ouderkorting, de aftrek voor levensonderhoud van kinderen onder de 21 jaar en de verhoging van het kindgebonden budget (hierna: KGB). Alleenstaande ouders hebben vanaf 2015 recht op een verhoging van het KGB van € 2.800.

Om de gevolgen van de gewijzigde regelgeving te verduidelijken geven wij hieronder een voorbeeldberekening op basis van de regelgeving van 2014 en één op basis van de gewijzigde regelgeving in 2015.

Casusinleiding
In onderstaande voorbeeldberekeningen worden de volgende uitgangspunten gebruikt:

  • De heer Otten heeft een bruto jaarinkomen van € 40.000 en mevrouw Timmer van € 25.000;
  • Er zijn 3 kinderen van 10, 14 en 16 jaar oud en staan ingeschreven bij mevrouw Timmer;
  • De heer Otten verzorgt de kinderen 3 dagen per week;
  • Er zijn geen nieuwe partners.

Het netto gezinsinkomen ten tijde van het huwelijk en de behoefte van de kinderen zijn over 2014 en 2015 gelijk.

Alimentatieberekening 2014

Kinderalimentatieberekening dhr. Otten en mw. Timmer 2014
Netto gezinsinkomen ten tijde van huwelijk € 4.140,00
Eigen aandeel conform NIBUD € 1.192,00
KGB mw. Timmer €    189,00
Eigen aandeel ouders € 1.003,00
Draagkracht dhr. Otten (incl. aftrek levensonderhoud kinderen onder 21 van € 116) €    750,00
Draagkracht mw. Timmer (incl. alleenstaande ouderkorting) €    360,00
Totaal gezamenlijke draagkracht € 1.110,00
Draagkrachtvergelijking
Dhr. Otten (750/1110*1003) €   678,00
Zorgkorting dhr. Otten (35% eigen aandeel ouders) €   351,00
Totaal te betalen kinderalimentatie dhr. Otten €   327,00
Totaal bijdrage kosten kinderen mw. Timmer (360/1.110*1.003) €   325,00

Alimentatieberekening 2015

Kinderalimentatieberekening dhr. Otten en mw. Timmer 2015
Netto gezinsinkomen ten tijde van huwelijk € 4.140,00
Eigen aandeel conform NIBUD € 1.192,00
KGB mw. Timmer €    428,00
Eigen aandeel ouders €    764,00
Draagkracht dhr. Otten (incl. aftrek levensonderhoud) €    633,00
Draagkracht mw. Timmer (incl. alleenstaande ouderkorting) €    279,00
Totaal gezamenlijke draagkracht €    912,00
Draagkrachtvergelijking
Dhr. Otten (633/912*764) €   530,00
Zorgkorting dhr. Otten (35% eigen aandeel ouders) €   267,00
Totaal te betalen kinderalimentatie dhr. Otten €   263,00
Totaal bijdrage kosten kinderen mw. Timmer (360/1.110*1.003) €   234,00

Conclusie
In eerste instantie lijkt de wijziging in de wetgeving geen zeer grote gevolgen te hebben onder aan de streep. Toch zullen deze wetswijzigingen mogelijk door veel partijen als onrechtvaardig worden beschouwd. In 2014 zou dhr. Otten netto € 211 (€ 327 – € 116) per maand aan kinderalimentatie moeten betalen, in 2015 netto € 263 per maand. In casu heeft dhr. Otten netto € 624 euro per jaar minder te besteden.

Mw. Timmer hoeft nog maar € 234 per maand bij te dragen in de kosten van de kinderen, € 91 per maand minder dan in 2014. Het netto besteedbaar inkomen van mw. Timmer wijzigt nauwelijks (€ 7 meer per maand, € 84 op jaarbasis). Dit houdt enerzijds verband met de verhoging van het kindgebonden budget en anderzijds met het lagere bedrag dat zij aan kinderalimentatie ontvangt (van € 327 naar € 263 per maand) en het wegvallen van de alleenstaande ouderkorting.

Het rapport alimentatienormen 2014-2 geeft geen advies hoe met deze wetswijziging moet worden omgegaan. Indien de verhoging van het KGB voor alleenstaande ouders dezelfde behandeling krijgt als het gewone KGB zoals hierboven uitgewerkt, dan zou dit het eigen aandeel van de ouders drastisch verlagen. De wijze waarop deze verhoging van het KGB wordt behandeld, zal van grote invloed zijn op de te betalen bijdrages in het levensonderhoud van de kinderen. Dit kan overigens ook weer van invloed zijn voor de ruimte voor partneralimentatie.

Overigens is het voor partijen met meer kinderen mogelijk om bij beide ouders minimaal 1 kind in te schrijven. Wanneer beide ouders aan alle voorwaarden voldoen om in aanmerking te komen voor KGB, kunnen zij ook beiden de verhoging van het KGB voor alleenstaande ouders ontvangen. Daarnaast ontvangen in dat geval beide ouders kinderbijslag. Het inschrijven van kinderen bij beide ouders heeft meer gevolgen dan alleen een hoger KGB. Fiscaal gedreven keuzes ten aanzien van het inschrijven van kinderen op verschillende adressen verdienen in onze ogen niet de voorkeur. In onze adviespraktijk worden wij echter vaak geconfronteerd met ouders die fiscaal gestuurde keuzes willen maken. Wanneer u uw cliënten over dit onderwerp adviseert, is het van groot belang dat u uw cliënten informeert over mogelijke andere gevolgen.

Gratis informatiebijeenkomst: De financieel adviseur en echtscheiding
Op 6 augustus a.s. zal bij Bureau DFO een gratis informatiebijeenkomst plaatsvinden over de financieel adviseur en echtscheiding. Tijdens deze bijeenkomst zal drs. J.O. Horsthuis MFP FFP RFEA CFP, directeur SD-Opleidingen (tevens genomineerd als Financieel Planner van het jaar 2014) ingaan op:

  • Het proces van echtscheiding in de praktijk en de rol die de financieel adviseur daarin kan vervullen;
  • Enkele aandachtspunten bij de inrichting van de praktijk van de financieel adviseur die zich gaat toeleggen op financieel advies bij echtscheiding;
  • Informatie over de tiendaagse leergang financieel echtscheidingsadviseur en de driedaagse DFO / SD-Opleidingen echtscheidingsadviseur

Rectificatie
Per abuis is in het voorbeeld van 2015 geschreven dat de draagkracht inclusief de vervallen alleenstaande ouderkorting (mevrouw Timmer) en aftrek levensonderhoud voor kinderen onder de 21 jaar (de heer Otten) is. Ondanks dat uit de eerdere uiteenzetting in de nieuwsbrief duidelijk blijkt dat deze twee voorzieningen in 2015 komen te vervallen vinden wij het belangrijk om u te informeren over deze onjuistheid.